torsdag 14. august 2014

Fransk Løksuppe


Fransk løksuppe
er virkelig en hjertevarmende rett, og passer ypperlig i dette høstværet vi møter på i disse dager. Jeg pleier normalt ikke å følge oppskrift når jeg lager løksuppe, det går mer på 'gefylen', men nå har jeg prøvd å skrive ned en versjon jeg liker veldig godt og som jeg synes passer perfekt til hverdag, helgekos eller når man skal ha gjester.

Synes du det er mye løk kan du kutte ned til 5 løk, og 3-4 hvitløksfedd, da blir suppen litt mindre løk, og litt mer 'suppe'.
Husk at nøkkelen til god løksuppe er å la den kose seg lengst mulig i gryten, slik at smaken kan formes og lokkes frem. Lag den gjerne god tid i forveien, og varm opp.


Ingredienser:

(til 4 porsjoner)

  • 8 løk
  • 5 hvitløksfedd
  • 3 ss smør
  • 2 ts timian
  • 1/2 ts rosmarin
  • 2 laurbærblad
  • 1 liter grønsaksbuljong
  • 2 dl hvitvin (kan sløyfes)
  • Salt og Pepper
  • Til gratinering: Ost (gjerne en med mye smak) og loff.

Trykk her for oppskrift på enkle baguetter.



Gjør så:

  1. Kutt opp løk og hvitløk. Surr dette lett i en gryte med smør på middels varme til løken er blank. Ha i timian, rosmarin og laurbærbladene.

  2. Ha så i buljong og vinen. La dette småkoke i ca 30 min. Smak til med salt & pepper.

  3. Gratinering: Ha suppen i noen skåler som tåler varmen fra ovnen. Grill eller rist brødskivene, og ha dem på toppen av suppen, og legg ost over. Stek under grillen i ovnen til osten har fått litt farge. Dette går fort så pass på!
    Husk at suppen nå er VELDIG varm.

Voilà! Server med godt brød og nyt!