tirsdag 30. september 2014

Deilig kremet jordskokksuppe


Det er ikke sikkert at du har lagt merke til dem der de ofte står bortgjemt i butikkhyllen i frukt & grønt avdelingen i butikken. Jeg er så heldig å har foreldre med en bugnende hage full av alle mulige slags herligheter, som jordskokk. Og da jeg for en del år siden fikk en diger pose av mamma som hun ikke var sikker på hva hun skulle gjøre med, så jeg mitt oppdrag klart for meg. Nå er disse som gull å regne for familien, og det er stor glede ved en god høst. 
Ikke glem å prøve Fløtegratinert Jordskokk også.


Ingredienser:

(3-4 porsjoner)
  • 6 jordskokk (Fler om de er små)
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 gul løk  
  • 3-4 sjalottløk (du kan bruke 2 'vanlige' løk også)
  • 2 dl kremfløte
  • 1 grønnsaksbuljong
  • 5 dl vann
  • 1 dl tørr hvitvin (kan erstattes med fløte, men gir veldig god smak)
  • 1/2 chili (ta ut frøene for mildere smak, eller sløyf)
  • Sitron
  • Smør
  • Persille
  • Salt & pepper

Garnityr/tilbehør til servering:
Sprøstekt sopp, spekeskinke, chorizo eller salami. Server gjerne med Jordskokkchips eller rødbetechips, 
og rømme eller kesam.Trykk her for oppskrift på enkle og supergode baguetter. Perfekte til suppen!


Gjør så:

  • Hakk løk, chili og hvitløk og stek dem blanke i en gryte med litt smør og pepper. Skrell og kutt jordskokkene i skiver og ha i gryten med det samme så de kan godgjøre seg litt med løken. Ha så i grønnsaksbuljong og vann og la koke i 15 - 20 min.
  • Ha i vin, og la småkoke i 10 min til før du tilsetter fløte. Bruk stavmikser eller blender til å få en jevn suppe. Smak til med et par gode skvis sitron, fløte, salt & pepper.
  • Server med garnityr, og strø over med herlig hakket persille.


 Prøv også med grønne erter for en ennå fyldigere smak. Ha dem da i samtidig med buljongen.

Omfavn de deilige smakene og nyt!