torsdag 2. oktober 2014

Fløtegratinert jordskokk

Jordskokker er noen skikkelig luringer. Klumpete, og merkelige ser de ikke spesielt delikate ut ved verken første eller andre øyekast. Men sammen med litt fløte og en runde i stekeovnen kommer deres fantastiske egenskaper og smaker frem.

Jeg har tre supre oppskrifter på hvordan man kan anvende disse herlighetene, to middager som begge passer like godt til hverdag som til fest. Og en oppskrift på Jordskokkchips.

Dette er en fantastisk oppskrift på fløtegratinert jordskokk, husk å lage gode porsjoner så det blir rester igjen!
Prøv også den andre oppskriften jeg har på kremet Jordskokksuppe. Om du ikke har særlig kjennskap til jordskokk fra før vil nok disse lede deg inn i fristelsen rimelig kjapt.


Ingredienser:
  • Jordskokk - ca 3-5 per person (fler om de er små)
  • Kremfløte (bruk gjerne laktosefri)
  • Løk (bruk godt med løk - hvertfall en halv per person. Jeg bruker gjerne ulike typer som gul løk og sjalottløk)
  • Hvitløk - 1 fedd per person
  • Timian
  • Salt & pepper
  • Ost (kan sløyfes)

Gjør så:
  • Kutt jordskokkene og løk i skiver (du velger selv om du vil skrelle jordskokkene, om du skal ha gjester er nok det penest). Hakk hvitløk og ha alt i en ildfast form.

  • Strø over timian, salt og pepper. Hell over fløte så det dekker hvert fall halvveis opp på jordskokkene.

  • Stek på 200 grader i 30 min. Ta så på ost. Stek videre i 20 min til osten er gyllen.




Husk at jordskokk er supersunt, så det er bare å la seg friste!