fredag 14. november 2014

Gresskarsuppe


Gresskarsuppe har en deilig og rik smak, som også er veldig vennlig.
På mine "jorden rundt reiser" har jeg blitt servert en rekke ulike versjoner av gresskarsuppe, noen bedre enn andre.

Denne oppskriften jeg har kommet frem til er rask og enkel å lage, og passer like godt som forrett som til hovedrett.

Fordi dette er en mektig suppe liker jeg å balansere med litt lime, chili og ingefær. Dette gir en god og spennende blanding av smaker, noe som gjør at den ikke blir kjedelig og ensformig som jeg ofte syntes kan være en fare med mange mektige retter. 


Ingredienser:
Til 3-4 porsjoner
  • 400-600 g gresskar (her trenger du ikke å bruke puré)
  • 2-3 ss smør
  • 1-2 søtpoteter (og eventuelt 3-4 gulrøtter)
  • 2 løk
  • 3 fedd hvitløk
  • 1/2 - 1 chili
  • 2 ts ingefær (helst fersk, men malt går også)
  • 1 liter grønnsaksbuljong (bruk 7dl til 3 porsjoner og 400g gresskar)
  • Timian
  • Lime (sitron kan også brukes)

Ønsker du en mer kremet suppe kan du bruke litt fløte eller kokkosmelk, men husk at den er mektig i seg selv - så smak til!
1-2 dl hvitvin setter også en god smak på suppen.



Fremgangsmåte:
  1. Ha litt smør i en gryte sammen med finhakket løk, hvitløk og chili. Surr dette lett til løken er blank, og ha så oppi timian, ingefær og buljong.

  2. Kutt søtpotet og gresskar (om du ikke bruker puré) i biter og ha det i gryten, for så å koke i 30 min, eller lengre. Bruk så stavmikser eller blender for å få en jevn suppe.

  3. Ha i resten av smøret, en skvis lime og smak til med salt & pepper.
    Server med revet lime, rømme, godt brød og ristede gresskarkjerner.


Tips!
Skal du ha gjester? Server suppen i uthulede gresskar. Det ser lekkert ut og er en artig presentasjon.


Andre herlige gresskaroppskrifter: