mandag 1. desember 2014

Sjokoladeboller

Sjokoladeboller, eller sjokoladekuler om du vil, er en sikker klassiker på mitt kjøkken hver jul.
Ikke bare er de skikkelig gode, men jeg synes det er så koselig å gi dem bort som en liten oppmerksomhet til venner og familie.

I min oppskrift bruker jeg en 'hemmelig' ingrediens som jeg synes passer så godt sammen med alt det søte. Det lille ekstra som gir en ekstra god smak, men som er vanskelig å sette fingeren på hva er.

Husk at du også gjerne kan variere smaken med litt chilipulver eller kanel i sjokoladeblandingen.


Ingredienser:
  • 3 dl havregryn
  • 1 dl sukker
  • 100 g romtemperert smør
  • 2 gode ss kakao
  • 2 ss kaffe (avkjølt)
  • 2 ts vaniljesukker
  • en liten klype salt
    - den 'hemmelige' ingrediensen, men kan selvfølgelig sløyfes
  • Kokos til pynt

Gjør så:
  1. Bland smør, sukker, vaniljesukker og kakao. Ha så i kaffe, havregryn og en klype salt.
    Rør alt sammen.
  2. Rull sjokoladekuler i passe størrelse, og avslutt med å vende dem i kokkos.
  3. Oppbevares i kjøleskap, men de kan også fryses.

Enjoy!



Ønsker alle en fantastisk adventstid. Ikke glem å sette av tid til å nyte denne herlige julemåneden - selv midt i den verste julestria.